۱۳۹۷ سه شنبه ۲۹ خرداد
0 : 0 - 1397/03/12 - تعداد بازدید : 15
مدیر کل راه آهن اراک و کارشناس حمل و نقل ریلی:
مهاجرت از جاده به ریل لازمه توسعه کشور است
 
جلال‌الدین کوکنار مدیر کل راه آهن اراک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با بیان اینکه برخورداری از سیستم حمل و نقل ریلی کارآمد به عنوان یک برند و شاخص توسعه یافتگی برای کشورهای دنیا محسوب می‌شود، اظهار کرد: برای برخورداری از یک سیستم حمل و نقل ریلی کارآمد باید اقدامات متعددی در ابعاد مختلف صورت بگیرد، یکی از این اقدامات توجه به کارکردهای اقتصادی و پتانسیل‌های درآمدی حمل و نقل ریلی است.
وی با تاکید بر اینکه برخورداری از سیستم حمل و نقل ریلی کارآمد به عنوان یک برند و شاخص توسعه یافتگی برای کشورهای دنیا محسوب می‌شود، تصریح کرد: یکی از این کارکردهای اساسی، حمل بار توسط راه آهن است که می‌طلبد صاحبان بار به مزیت‌های این سیستم حمل و نقلی توجه بیشتری داشته باشند، این مزیت‌ها هم جنبه مادی و هم جنبه اجتماعی دارد؛ به عنوان مثال در حوزه اجتماعی، تصادفات رانندگی در جاده‌ها سالانه جان بیش از 16 هزار نفر از هم‌وطنانمان را در کشور می‌‌گیرد، به طوری که تصادفات یکی از سه عامل مرگ و میر در کشور شناخته می‌شود‌.
کارشناس حمل و نقل ریلی گفت: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، "در جهان هر ساله بیش از 1.3 میلیون نفر بر اثر تصادفات رانندگی می‌میرند و بین 20 تا 50 میلون نفر هم دچار صدمه می‌شوند، در سال 2004 تصادفات رانندگی نهمین عامل مرگ و میر جهانی شناخته شده بود و سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرده است تا سال 2030 به پنجمین عامل ارتقاء یابد".
 کوکنار افزود: چندی پیش، ‌رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در همایش یادبود قربانیان سوانح رانندگی اعلام کرد  از سال 77 تاکنون بیش از 402 هزار و 259 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند و تا پایان سال 95 نیز بیش از 4 میلیون و 591 هزار و 307 نفر در سوانح جاده‌ای و ترافیکی مجروح، مصدوم و معلول شده‌اند، "برخی از منابع نیز اعلام کرده‌اند که در طول هفت سال و 11 ماه دفاع مقدس‌، تعداد 188 هزار و 15 نفر از رزمندگان در عرصه نبرد با باطل به فیض شهادت رسیدند، این در حالی است که فقط در دهه اخیر 210 هزار و 600 ایرانی ‌در سوانح رانندگی جان خود را از دست داده و ده‌ها برابر همین آمار، ایرانی‌ها در تصادفات مجروح و یا نقص عضو دائم شده‌اند.
وی ادامه داد: علی‌رغم مزیت‌های خاص حمل و نقل ریلی در بحث امنیت و آمارها و گزارشات تکان دهنده از بروز حوادث ناگوار در جاده‌ها متاسفانه الگوی غالب صنعت حمل و نقل ایران، حمل و نقل جاده‌ای است و سهم بخش ریلی در مصرف ترافیکی و جابه جایی مسافر و حمل بار نسبت به جاده ناچیز است.
کارشناس حمل و نقل ریلی با بیان اینکه راه آهن مهم‌ترین وسیله حمل و نقل در اقتصاد هر کشوری است که می‌تواند با صرفه‌ترین نتیجه را با توجه به سرعت، توان حمل بالا و مصرف اندک انرژی به ارمغان آورد، خاطرنشان کرد: ویژگی‌های منحصر به فرد راه‌آهن موجب شده تا دست‌اندرکاران مربوطه در طول سال‌های اخیر بنا را بر تدوین اهداف بزرگ قرار دهند و به سمتی بروند که این حوزه نقش پررنگ‌تری در عرصه‌ اقتصادی، صنعتی‌ و اجتماعی‌ ایفا کنند.
کوکنار گفت: بیش از 95 درصد جابه‌جایی بار و مسافر در داخل کشور از طریق خطوط زمینی (ریلی و جاده‌ای) صورت می‌گیرد و بیشترین مصرف فرآورده‌های نفتی در کشور در بخش حمل و نقل، گازوئیل و بنزین است، این در حالی‌ است که حمل و نقل ریلی با توجه به سهم 10 درصدی در جابه‌جایی بار و سهم 7 درصدی در حمل مسافر، تنها دو درصد مصرف گازوئیل کشور را به خود اختصاص می‌دهد.
وی تصریح کرد: آمار بانک جهانی نیز نشان می‌دهد که میزان مصرف سوخت در راه آهن برای حمل یک هزار تن بار 6.7 لیتر و در حمل و نقل جاده‌ای 33 لیتر است، بررسی این آمار نشانگر آن است که در بخش حمل و نقل ریلی برای جابه جایی هر یک هزار تن کیلومتر بار، 30 لیتر سوخت صرفه جویی می‌شود.
مدیرکل راه آهن اراک افزود: مقایسه مصرف سوخت در بخش ریلی با شقوق دیگر حمل و نقل نشان می‌دهد که حمل و نقل ریلی در شرایط برابر، 10 درصد کمتر از اتوبوس، 30 درصد کمتر از مینی بوس، 75 درصد کمتر از سواری و 85 درصد کمتر از هواپیما سوخت مصرف می‌کند.
کوکنار گفت: نخبگان و رسانه‌ها وظیفه دارند در راستای رسالت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی خود مردم را از مزایای برجسته حمل و نقل ریلی آگاه سازند، متاسفانه به دلایلی مزایای حمل و نقل ریلی برای مردم شناسانده نشده است، باید به گونه‌ای عمل شود تا مردم و نهادها و بخش خصوصی، حمل و نقل ریلی را برای حمل بار خود ترجیح دهند.
وی تاکید کرد: برای تحقق این هدف لازم است شرایط عادلانه‌ای بر فضای رقابتی ریل و جاده حاکم شود و تا زمانی که شرایط رقابت، ناعادلانه است حمل و نقل ریلی نمی‌تواند به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند.
کارشناس مسائل حمل و نقل ریلی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه باید 30 درصد بار کشور  تا سال 1400 با ریل جابجا شود و این میزان حدود 195 میلیون تن است، تصریح کرد: لازمه رسیدن به سهم 30 درصدی حمل و نقل ریلی در حوزه بار، نگاه یکپارچه به زیرساخت‌ها، ناوگان و فضای بازار کسب و کار است.
کوکنار اظهار کرد: بی‌شک افزایش بهره‌وری برای اقتصادی کردن هر چه بیشتر شبکه ریلی کلید باز شدن قفل ترانزیت کشور و رسیدن به سهم بهینه بار و مسافر در بازار داخلی و بین‌المللی است، با توجه به مزیت‌های خاص اقتصادی و اجتماعی حمل و نقل ریلی، این صنعت می‌تواند نقش موثر و کارامدی را در توسعه یافتگی کشور و حل مشکلات اقتصادی ایفا کند، اما در حوزه حمل و نقل اگر رقابت بین شقوق حمل و نقلی نباشد نمی‌توان امیدی به توسعه آنها به خصوص در شقوقی که از امکانات و امتیازات کمتری برخوردارند داشت.
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
شماره تلفن
توضيحات  
تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
کليه حقوق محتواي اين سايت متعلق به راه آهن جمهوري اسلامي ايران مي باشد.
#TB_window{TOP: 10% !important;}
Powered by DorsaPortal